Meer paarden verkopen? Bereik meer internationale klanten in 5 simpele stappen

Steeds meer paardenhandelaren verkopen hun paarden zonder dat de klant ze ‘live’ gezien heeft. Dit was 10 jaar geleden toch bijna niet voor te stellen? Maar door het succes van internet is de paardenhandel steeds transparanter geworden. Inmiddels begint een zoektocht naar een dressuur- of springpaard niet meer bij een handelaar of commissionair, maar online, op Google.
.
Het is daarom belangrijk dat jouw website hoog scoort in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Dus dat wanneer mensen zoeken op bijvoorbeeld ‘dressage horse – black – high level’ dat die ‘Totilas 2.0’ die in jouw stal staat het eerste zoekresultaat is. Om dit voor elkaar te krijgen moet je jouw website aanpassen zodat Google je beter weet te vinden. Dit heet zoekmachine optimalisatie, ook wel Search Engine Optimalisation (SEO).
.
Waarom is het zo belangrijk om bovenaan te staan in Google? Daarvoor kijken we naar een Amerikaans onderzoek dat werd gedaan onder 300 miljoen Amerikaanse en Canadese internetgebruikers. [1]
.

Lijngrafiek

Hierin is duidelijk te zien dat wanneer je als 1e zoekresultaat getoond wordt, 32,5% van de bezoekers op jouw link klikt. Dit percentage neemt daarna flink af.

Cirkeldiagram

De cirkeldiagram laat zien dat het belangrijk is dat je in ieder geval op de eerste pagina met zoekresultaten staat. Gekscherend wordt ook wel gezegd: “The best place to hide a dead body is on page 2 of Google search results.”
.
Om jouw website hoger te krijgen in de organische zoekresultaten van Google hebben we 5 tips voor je:

Tip 1 – Beveilig je webadres

Het adres van beveiligde websites begint met https:// in plaats van https://. De S staat voor het Engelse secure (veilig). Hierdoor weet Google dat jouw site veilig is en zal je daarom hoger plaatsen. Dit speelt nu nog niet zo’n grote rol, maar Google heeft aangegeven dat dit binnenkort belangrijker gaat worden.


Tip 2 – Gebruik interne links

Het is het beste wanneer anderen op hun website een link naar jouw website plaatsen. Dit geeft aan dat je content (inhoud) interessant is. Maar interne links (bijvoorbeeld van ‘homepage’ naar ‘contact’) kunnen ook helpen en zijn makkelijk te realiseren. Hoe meer interne links er namelijk naar deze pagina’s verwijzen, hoe belangrijker Google deze pagina’s vindt. Google zal de pagina daardoor hoger plaatsen.


Tip 3 – Pas meta-beschrijvingen toe
Onder de titel van een bepaald zoekresultaat staat een korte wervende samenvatting van de pagina. Deze meta-beschrijving kun je zelf toevoegen. Bedenk goed wat je hier invult. Wanneer het aansluit bij wat de internetgebruiker zoekt, is dat een manier om je te onderscheiden van andere websites.


Tip 4 – Plaats nuttige content

Hier draait het uiteindelijk allemaal om. Bied aan wat je klanten willen zien. Content is bijvoorbeeld een video van het paard dat je te koop aanbiedt, zijn pedigree, foto’s en een begeleidende tekst. Zorg ervoor dat je zo compleet mogelijk bent en dat de bezoekers er echt iets aan hebben. Een hoge waardering zorgt ervoor dat je een hogere positie krijgt bij Google.


Tip 5 – Check de techniek van je website
Niets is zo irritant als een trage site. Als de website traag is, moet je deze sneller maken. Doe je dat niet, dan heeft dat een negatieve uitwerking op je indexering. Ook is het belangrijk dat jouw website responsive is. Google beloont websites die responsive zijn. Lees meer hierover in onze vorige blog.

Lees ook: Ben jij klaar voor het nieuwe Google-tijdperk?

 

Bron 1: Chitika Insights