Goede commerciële teksten: Waar te beginnen?

Een goede website mag de stempel ‘goed’ niet dragen als deze geen correcte teksten bevat. De tekst die op een website te vinden is, moet een bepaald niveau hebben om de website een professionele uitstraling te geven.

Maar waar voldoen goede teksten nu aan?

Wij hebben 6 handige tips op een rijtje gezet voor jou zodat je meteen kunt checken of de teksten op jouw website op niveau zijn. Afvinken dus! En als je nog geen website hebt en op dit moment over de teksten aan het nadenken bent, is het meteen een handige leidraad.

Hier komen ze:

1. Verplaats je in de lezer
Om een goede tekst te schrijven is het belangrijk om je in te leven in je lezers. De lezer en jij moeten ‘dezelfde taal’ spreken. Schrijf jij in het jargon dat de lezer begrijpt? De vaktaal moet aansluiten bij jouw doelgroep: als je een tekst schrijft voor dressuurfanaten moet je er niet vanuit gaan dat ze alle marketingtermen kennen. Vaktaal moet dus vermeden worden, tenzij je er 100% zeker van bent dat jouw doelgroep de woorden kent.

2. Waarom moet de lezer bij jou zijn
Waarom zou de lezer advies van jou aannemen? Dit is een belangrijk punt om even bij stil te staan voor je gaat schrijven. Welke kennis bezit jij waar anderen iets aan hebben? Heb jij een dressuurstal, dan moet je uitstralen dat je kennis van dressuur hebt. Ben je gespecialiseerd in rijlaarzen, dan moet je ervoor zorgen dat mensen ervan overtuigd zijn dat specifiek jij degene bent die hen verder kan helpen. Laat mensen zien waar je kennis van hebt en waar je voor staat: duidelijkheid is belangrijk.

3. Maak de teksten niet te lang
De kans dat jij al eens een tekst in een tijdschrift of op een website hebt overgeslagen omdat deze veel te lang is, is ontzettend groot! Wetenschapper en taalkundige Nicolas Carr, opgeleid aan Harvard, heeft onderzoek gedaan naar de invloed van internetten en chatten op smartphones: “De vluchtige en onregelmatige leesstijl die mensen online hanteren maakt dat we ons niet meer langdurig op een normaal boek kunnen concentreren, dit ‘diepe’ lezen vraagt namelijk langdurige aandacht. Het vermogen om diep na te denken en complexe informatie te verwerken is nauw verbonden aan dit type aandacht.” (Bron: HP de Tijd).

Mensen in de huidige samenleving willen meteen weten: 1. Waar gaat de tekst over? en 2. Wat hebben wij hieraan? Kom in je tekst dus snel ter zake, schrijf korte en bondige zinnen en val niet in herhaling! Daar verveel je lezers alleen maar mee. Laat desnoods je tekst door een tweede persoon checken op herhaling; een frisse blik doet wonderen.

4. Gebruik opsommingen
Een lap tekst is zeer onaantrekkelijk voor lezers. Naast het feit dat je de teksten niet te lang moet maken en ervoor moet zorgen dat je kort en bondig schrijft, is het goed om voor de afwisseling opsommingen te gebruiken. Opsommingen zorgen voor een creatieve look van je artikel en dat maakt de tekst aantrekkelijk om te lezen.

5. Welke actie wil je dat de lezer na het lezen onderneemt
Alle teksten op een website hebben een functie. Het is dus goed om bij iedere tekst de functie in je achterhoofd te houden. Een commerciële tekst moet zo geschreven zijn dat het de lezer aanspoort om de actie te ondernemen. Schrijf dus lekker overtuigend!

6. Spelling en grammatica
Een echte no go voor webteksten zijn spellings- en grammaticafouten. Is de Nederlandse taal niet echt jouw expertise? Laat dan voor de zekerheid een tweede persoon jouw teksten lezen. Een foutloze tekst staat zoveel professioneler dan een tekst vol met fouten.