Help! Hoe zet ik Facebook in voor mijn bedrijf?

Social Media is niet meer weg te denken uit onze dagelijkse gang van zaken. Naast privé worden de beschikbare kanalen inmiddels ook door 93% van de bedrijven ingezet (1). De meest gebruikte kanalen zijn Facebook (92%), Twitter (84%), blogs (68%) en Linkedin (71%). Van de Nederlandse bevolking is 9,6 miljoen actief op Facebook (Buzzcapture)! Doordat bijna ieder bedrijf wel een van deze kanalen inzet is het soms lastig om jouw posts op te laten vallen. Marketing- en evenementenbureau Equine MERC heeft wetenschappelijke onderzoeken erbij gepakt die uitlichten wanneer en hoe vaak je moet posten.

Facebook is sinds 2010 de populairste website die er bestaat. In dat jaar versloeg de gigant de zoekmachine Google. Het is dan ook niet gek dat veel web-based bedrijven nu Facebook inzetten voor hun marketingcampagnes (2). Maar hoe zet je Facebook nou optimaal in? We hebben in dit artikel de beste manieren om iets op Facebook te plaatsen uitgewerkt. Eerder is er al een berichtgeplaatst over hoe je een goede blogpost schrijft, want content is key. Pak er gerust een kopje koffie bij om de informatie goed te laten inzinken, want het is belangrijke materie!

Wanneer en hoe laat?
Uit een onderzoek uitgevoerd door Buddy Media (3) kwam naar boven dat woensdag de beste dag is om iets op Facebook te plaatsen. Je zou het een week-dip kunnen noemen, want uit onderzoek (4) blijkt dat midden op de dag om 15:00 uur de meeste traffic plaatsvindt. Andere goede dagen zijn zaterdag en zondag. Tevens kwam naar boven dat berichten die tussen 20:00 uur en 07:00 uur worden geplaatst tot 14% interactiever zijn dan berichten die tijdens de nine to five uren worden geplaatst. Wel rekening houdende met de pauze: dan zitten mensen ook vaak op Social Media! Het is hierbij belangrijk rekening te houden met je doelgroep; wanneer zijn zij in de gelegenheid om Social Media te checken?

Hoe vaak?
Uit onderzoek (3) is gebleken dat de maximale hoeveelheid posts per dag op Facebook twee is. Meer wordt door gebruikers irritant gevonden en minder zorgt voor een lager bereik. Post dus 1 tot twee berichten per dag, dat is het effectiefst! Belangrijk is ook om niet meer dan 80 karakters te gebruiken. Langere teksten lezen mensen amper. Net als Twitter: less is more en alles hangt af van goede content.

Wat voor posts scoren goed?
1.Mensen houden van mensen
Wanneer je succesvolle posts op Facebook wilt hebben is het goed om in gedachten te houden dat het een sociaal medium is. Mensen houden van mensen en klikken dan ook eerder op posts met een gezicht.

2.Hou het kort!
Facebook is geen fan van plaatjes met veel tekst! Deze worden eruit gepikt en gaan minder viral dan berichten met minder tekst. Facebook adviseert dat de tekst niet meer dan 20% van een afbeelding inneemt.

3.Kort & bondig: thats how we like it
De tekst die je boven een foto/video plaatst moet je ook kort houden. Zoals je in deze blog van ons kon lezen, is het zo dat mensen lange teksten niet meer lezen. Als mensen op ‘Meer weergeven’ moeten klikken, gaan ze dit waarschijnlijk niet doen! Want geef toe, hoe vaak geef jij toe aan die verleiding? Check dus ook even hoe een bericht wordt weergegeven op het scherm van een mobiel.

4.Gebruik Call to Actions
Om berichten beter te laten scoren op Facebook is het een goede tip om Call to Actions te gebruiken. De vertaling hiervan is: oproep tot actie! Een voorbeeld hiervan is om mensen op te roepen het bericht te liken als ze het leuk vinden (duimpje omhoog), of het ermee eens zijn.

Conclusie
Denk goed na over het soort post dat je inzet. Tijden zijn ook belangrijk, maar het is niet doorslaggevend. Binnenkort komt er een blog online over hoe je de perfecte Facebook-campagne inzet, zonder gebruik te maken van ‘bericht promoten’. Interessant? Keep us in mind!