Bevelen jouw klanten jouw evenement aan?

Stel, je gaat een evenement organiseren. Waar denk je dan als eerste aan? Waarschijnlijk aan een toplocatie, goede sprekers en een datum. Maar, wat is nou de brandstof van een evenement? Juist: de bezoekers! Zonder deze bezoekers heb je geen bestaansrecht. Zorg er dan ook voor dat ze tevreden zijn over jouw evenement en dat ze het ook aanbevelen. Wij hebben een aantal tips op een rijtje gezet die ervoor zorgen dat jouw evenement top scoort bij klanttevredenheidonderzoek!

Klanttevredenheid kan gemeten worden met de Net Promoter Score. Ooit van gehoord? Dit is een meetsysteem waarmee je heel snel klantloyaliteit kunt meten. Er wordt namelijk maar één vraag gesteld aan klanten: “Hoe waarschijnlijk is het dat u organisatie x zou aanbevelen aan een vriend of collega?”. De klant kan vervolgens deze vraag beantwoorden met een cijfer tussen de 0 en 10. (Bron 1)

De scores worden verdeeld in drie groepen:

  • Promoters: respondenten die een score 9 of 10 hebben gegeven.
  • Neutrals: respondenten die een score 7 of 8 hebben gegeven.
  • Criticasters: respondenten die een score 0 t/m 6 hebben gegeven.

De score wordt als volgt berekend: NPS = % promoters – % criticasters

Om ervoor te zorgen dat deze score heel hoog is raden wij jou de volgende dingen aan:

1.Reageer snel op potentiële klanten!

Ga je een nieuw evenement organiseren? Dan is de kans groot dat mensen met vragen of misschien verzoeken komen. Belangrijk is om snel contact met deze mensen op te nemen. Hierdoor bouw je een positief communicatiekanaal op waardoor je klantenkring mogelijk vergroot. Want wie weet maak jij potentiele klanten die vragen stellen wel heel enthousiast over jouw evenement en vertellen ze dat door!

2.Neem contact op met social influencers.

Vandaag de dag zijn social influencers niet meer uit de marketingwereld te denken. Het zijn heuse BN’ers geworden. Wil je je zichtbaarheid op een effectieve manier vergroten? Ga dan een samenwerking aan met social influencers met dezelfde doelgroep. Een samenwerking kan bijvoorbeeld een blogpost met informatie over jouw event zijn, een foto op hun social media-account of een inhoudelijke post gerelateerd aan jouw evenement die relevant is voor de doelgroep. Schroom je niet om contact met de influencers te zeggen, want wie weet zijn ze super enthousiast om met jou samen te werken!

3.Deel content

Mensen die interesse hebben in jouw evenement hebben waarschijnlijk ook interesse in alles wat eraan gerelateerd is. Kom je interessant nieuws of andere content tegen? Deel dat en creëer extra engagement en likes. Dit vergroot je zichtbaarheid wat weer voor meer bezoekers kan zorgen.

4.Stuur een presentje op

Het is jou vast al eens overkomen; je ontving een presentje van een evenement bij het online aanschaffen van een ticket. En je weet het zelf ook; dit werkt als een tierelier! Deze cadeautjes maken mensen enthousiast voor het evenement. En je weet nooit, misschien horen mensen dat er gratis presentjes bij de tickets zitten en worden ze daardoor over de streep getrokken!

5.Geef korting

Nog een veelgebruikte techniek bij ticketverkoop is korting voor groepskaarten. De groep hoeft niet eens zo groot te zijn, je kunt al korting geven voor een tweede persoon. Dan gaan mensen én samen én ze krijgen korting. Wat houd ze dan nog tegen om een kaartje voor jouw event te bestellen?!

Wil je meer weten over evenementenorganisatie? Neem dan contact met ons op.

Bron 1: https://www.allesovermarktonderzoek.nl/onderzoeksmethoden/net-promoter-score/
Bron 2: Reichheld, Fred, De ultieme vraag, Business Contact, Boston, 2007, “De ontdekking van de ultieme vraag”, 51