Nachtmerrie voor websitebeheerders; Google update

Zelf maak je er waarschijnlijk meerdere malen per dag gebruik van; Google. Het is de makkelijkste manier voor het opzoeken van informatie, vertalen van teksten, versturen van e-mails etc. Maar buiten deze functies is Google voor websitebezitters en websitebouwers voor nog een andere functie belangrijk. Dat is namelijk dat Google verantwoordelijk is voor de ranking van een website bij zoekopdrachten. Echter kwam Google begin deze maand met een update die voor veel websites enorme gevolgen heeft gehad. In deze blog vertel ik over deze update en wat je volgens Google kan doen om de eventuele schade te verzachten.   

Verrassing

Eén van mijn werkzaamheden als content marketeer bij Newmore is het schrijven van teksten voor op websites. Onder andere aan de hand van het gebruiken van bepaalde woorden in teksten bepaalt Google of je website tijdens een zoekopdracht hoog of laag eindigt. Helaas is het niet zo dat wanneer een website op dit moment goed vindbaar is, dat het altijd zo blijft. Google voert namelijk regelmatig, onaangekondigd, een update uit die ervoor zorgt dat er woorden in de teksten van de website moeten worden aangepast. Het frustrerende is alleen dat Google niet vertelt wat er moet worden aangepast. Het was dan ook best een verrassing dat er begin deze maand een melding vanuit Google kwam waarin stond dat er een enorme update zou komen. Wat de update zou inhouden werd niet vermeld, enkel dat het grote gevolgen kon hebben. De gevolgen bleken voor heel veel bedrijven groter dan verwacht.

Grote gevolgen

Al snel nadat de update op 3 juni werd uitgevoerd, werden de gevolgen bij bepaalde websites zichtbaar. Zo waren er bedrijven waarbij, na deze update, het websiteverkeer met ruim 90%(!) afnam zo’n enorme daling in het aantal bezoekers heeft impact. Maar wat kun je eraan doen? Het enige dat Google heeft vrijgegeven als eventuele “oplossing”, is zorgen voor een goede content op de website. Zorg dat bezoekers een reden hebben om website te bezoeken. Want op het moment dat een website veel bezoekers heeft die echt even op de website de tijd nemen, dan heeft dit een positief effect op de ranking bij zoekopdrachten.

Uniek en onderscheidend

Maar hoe zorg je nu voor die “goede content”? Zoals hierboven al benoemd, is het belangrijk dat mensen een reden hebben om een website te bezoeken. Dit kan zijn om iets te kopen of omdat er belangrijke berichten op geplaatst worden. Wat de content ook is, het moet zorgen dat het onderscheidend is ten opzichte van de concurrentie. Op het moment dat wij bij Newmore een nieuwe website ontwerpen, voeren wij altijd een concurrentieanalyse uit voor onze klant. Want pas als we de concurrentie kennen kunnen we onderscheidende content maken voor onze klant.

 

Benieuwd naar de rest van ons werk? Bekijk ons portfolio!

 

Bron: MediawebStormachtig