Maakt jouw bedrijf al gebruik van deze marketingtactiek?

Ze gaan op de mooiste reizen, dragen de meest exclusieve merken en gebruiken de nieuwste gadgets. Elke keer weer raak je meer geïnteresseerd in hun leven en producten waardoor je uiteindelijk toch maar op onderzoek gaat hoe jij dezelfde ervaring kan krijgen. Dit is precies wat een influencer met zijn volgers kan doen. Tegenwoordig maken dan ook steeds meer bedrijven gebruik van deze, op Social Media invloedrijke personen, om zo hun eigen brand te promoten. Maar is de hulp inschakelen van influencers daadwerkelijk behulpzaam of kosten zij vooral geld? In de deze blog vertel ik alles over influencers en wat het inzetten van influencer marketing misschien voor jou zou kunnen betekenen!

Influencers

Het kan dat dit de eerste keer is dat jij van het begrip ‘influencer marketing’ hoort. Een influencer is een persoon of een groep die onder een bepaalde doelgroep enorm populair is en zo veel invloed op hen uitoefent. Via hun Social Media kanalen zoals Instagram, YouTube of Facebook plaatsen zij een bepaalde content die voor hun doelgroep interessant is. Vaak zijn dit foto’s, vlogs maar ook blogs worden door influencers ingezet om te vertellen of te laten zien wat zij aan het doen zijn. Doordat hun boodschap op een hele persoonlijke manier overkomt en zij gevolgd worden door mensen die al in hen geïnteresseerd zijn, spreken zij de doelgroep een stuk sneller aan dan bij de traditionele marketing manieren. Hierdoor is de influencer marketing dan ook voor steeds meer bedrijven heel interessant geworden.

De juiste samenwerking

Voor jouw bedrijf overweegt om met influencer marketing te beginnen, is het noodzakelijk om het doel en de doelgroep van tevoren goed vast te stellen. Er zijn namelijk influencers in verschillende sectoren en het zou natuurlijk niet heel effectief zijn als een gamebedrijf zou samenwerken met een foodblogger. Doordat je met een influencer extreem gericht jouw doelgroep kan aanspreken is het stellen van een duidelijk doel ook belangrijk. Moeten er meer mensen jouw naam leren kennen, wil je meer engagement creëren of juist een specifiek product promoten? Afhankelijk van deze punten kan je de beslissingen maken wie het beste bij jouw bedrijf zou passen.

Spannend

Nadat er goed onderzoek gedaan is naar het doel en de doelgroep, kan de samenwerking met de influencer eindelijk beginnen. Het is niet gek als je dit stiekem een beetje spannend vindt, want voor veel mensen zijn influencers echte voorbeelden of zelfs beroemdheden. Denk aan grote namen zoals Lionel Messie, De Kardashians, Ed Sheeran, Matt Harnacke, Britt Dekker en natuurlijk nog veel meer anderen. Afhankelijk van de afspraken die er gemaakt worden, zullen er tijdens de nieuwe samenwerking door de influencer berichten worden gepost waarin jouw product wordt uitgelicht. Door het bereik en invloed dat de influencer heeft, zullen veel nieuwe mensen uit de gekozen doelgroep jouw product gaan bekijken. Want als hun grote inspiratiebron interesse heeft in jouw product dan kan het niet anders dan dat het iets geweldigs is.

Heb jij ook interesse gekregen in het inzetten van influencer marketing? Wij helpen graag door onze kennis en netwerk in te zetten om jou zo in contact te brengen met de juiste influencer-agencies of om een passende marketingcampagne op te zetten!
Bekijk ons werk hier!