Ga jij altijd akkoord met cookies?

Het afgelopen jaar is de privacy van internetgebruikers enorm onder het vergrootglas gelegd. Eén van de aanleidingen hiervan was onder andere het Facebookschandaal waarin bleek dat van heel veel Facebookgebruikers gegevens werden doorgespeeld en werden gebruikt voor andere doeleinden. Het kan natuurlijk dat jijzelf of iemand uit jouw omgeving hier slachtoffer van is geweest. Maar niet alleen bij Facebookgebruikers zijn datagegevens misbruikt, ook wanneer jij een website bezoekt laat jij een spoor van data achter die voor bedrijven enorm waardevol zijn. Natuurlijk wil jij deze gegevens niet openbaar hebben en daarom vertel ik in deze blog hoe belangrijk het is dat een website zijn privacyverklaring op orde heeft en waar jij toegang toe kan geven bij het accepteren van cookies.

ALGEMENE VOORWAARDEN
Wanneer je een website bezoekt krijg je tegenwoordig vaak als eerste de vraag of je akkoord gaat met de cookies. Maar klik jij dan gewoon op akkoord of ga je eerst de algemene voorwaarden en de privacyverklaring van de website doorlezen? Het grootste deel van de mensen die in deze situatie komen kiezen voor de eerste optie en gaan akkoord met voorwaarden waarvan zij eigenlijk niet weten wat die inhouden. Kort samengevat zijn cookies kleine tekstbestandjes die informatie van jou opslaan. Cookies maken het bijvoorbeeld mogelijk om wachtwoorden te onthouden of dat jij iets in je winkelmandje hebt zitten. Maar er bestaan ook tracking cookies die door het verzamelen van jouw surfgedrag een persoonsprofiel bouwen.

GEEN PRIVACY
De gegevens die tracking cookies over een persoon verzamelen, zijn voor bedrijven enorm waardevol. Aan de hand van deze gegevens kunnen zij inzicht krijgen in de interesse van hun doelgroep en zo heel gericht adverteren. Deze gegevens zijn zelfs zo gewild dat bedrijven bereid zijn om heel veel geld te betalen om van hun doelgroep gegevens in handen te krijgen. Zo gebeurde het vorig jaar dat via Facebook persoonsgegevens werden gebruikt om profielen van personen te ontwikkelen om te kijken hoe mensen denken en hoe zij online het beste te beïnvloeden zijn in het maken van keuzes. Aan de hand hiervan werden meerdere campagnes gemaakt die werden gebruikt voor het sturen van bijvoorbeeld verkiezingen. Nadat dit bekend werd realiseerde steeds meer mensen zich hoe belangrijk het is dat hun privacy en gegevens online goed beschermd worden of in eigen bezit zijn. Daarom voorzien wij onze websites van de nieuwste AVG.

OPTIMAAL BESCHERMD 
De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) zorgt ervoor dat alle bedrijven die gegevens van personen in bezit hebben hier geen misbruik meer van kunnen maken. Zo moeten de gegevens die op websites worden verzameld altijd door de gebruikers kunnen worden opgevraagd en op een veilige locatie worden opgeslagen. Aanvullend op de AVG is ook de ePrivacy-verordening in het leven geroepen die voorkomt dat er hele cookiewalls geplaatst worden en ook dat bezoekers zelf kunnen aangeven of zij wel of geen cookies willen. Door het doorvoeren van deze nieuwe wetgevingen op onze websites zorgen wij dat de persoonsgegevens van de gebruikers altijd zo optimaal mogelijk beschermd zijn. Helaas zijn niet alle websites hiervan voorzien, bedenk hierom altijd goed van tevoren of jij de cookies wil accepteren.