Zó organiseer je een veulenveiling – deel II  

Het is nu een maand nadat wij een kijkje achter de schermen hebben gegeven in wat er allemaal komt kijken in het beginproces van een veulenveiling organiseren. Zo kon je lezen over de strenge selectieprocedures die alle de veulens ondergaan en over de fotodagen om van alle veulens mooie beelden te maken. Maar na de fotodagen, waarmee de vorige blog werd afgesloten, begon voor ons pas de echte drukte. Om alvast een kleine indruk te geven, alle foto’s en video’s van de 101 veulens moesten gecontroleerd en verwerkt worden zodat alle veulens op tijd online kwamen te staan. Maar dat is natuurlijk niet het enige dat er is gebeurd. In blog 2 van ‘Zó organiseer je een veulenveiling’ deel ik met plezier alle fases die wij mentaal en met het organiseren zijn doorgegaan.

Predicaten

Buiten het beeldmateriaal waarbij vooral de beweging en uitstraling van het veulen in het middelpunt staan worden ook, door een externe partij, voor de veulens in het Nederlands en Engels teksten geschreven over de moederlijn en hun afstamming. Op het moment dat het veulen gefokt is uit een vader- of moederlijn waar veel bewezen sportpaarden uitkomen, dan is het veulen gelijk interessanter voor een koper dan wanneer het uit een totaal onbekende stam komt.  Maar niet alleen de prestaties zijn hierbij van belang, ook de predicaten die paarden uit dezelfde stam als het veulen hebben behaald zijn van toegevoegde waarde. Om deze reden wordt er bij de selectie van de veulens dan ook, buiten aangeboren talent, gekeken naar de prestaties van de paarden uit de moederlijn.

Focus

Als alle teksten en beeldmateriaal minimaal ‘vijftig keer’ zijn gecontroleerd en zo nodig aangepast, worden deze opgestuurd naar de drukker van de catalogus. Dit is altijd weer een spannend moment omdat nadat alles bij de drukker is verwerkt wij maar één extra kans krijgen om binnen een hele korte deadline de, uit meer dan 200 bladzijdes bestaande, catalogus te controleren. Op het moment dat wij de proefdruk binnen krijgen zorgen wij dat het hele team klaar zit om vol gas alles te controleren en zo binnen de korte deadline alles perfect te krijgen. Gelukkig hebben wij ook de hulp van de fokkers die hun eigen veulens een laatste check gegeven, want zij kennen de veulens toch het beste. Een op dat moment stressvolle taak waar je 100% focus bij moet hebben. Maar wanneer je dan een paar weken later de gedrukte catalogus in handen hebt, is dat het natuurlijk waard.

Op dit moment zijn dan ook de eerste catalogussen de deur uit en staan alle veulens online. Voor ik mocht helpen met de Limburgse Veulenveiling vond ik veulens heel leuk en schattig, maar ik denk toch dat wanneer dit achter de rug is ik een veulenvrije maand nodig heb.

Wil jij op de hoogte blijven van de laatste en misschien wel belangrijkste fases binnen het organiseren van de veiling? Volg dan onze Social Media kanalen!