Gevreesde blinddoektest, durf jij het aan?

Vol trots scrol je door je website. Het is precies wat je voor ogen had. Maar ondanks dat de website er gelikt uitziet en is voorzien van content doet hij niet waarvoor je hem in eerste instantie hebt aangeschaft, namelijk het aantrekken van nieuwe klanten. Hoe kan dat toch? Want in jouw ogen heb je alles goed gedaan en is de website ook erg duidelijk. Maar is de website ook voor de bezoeker duidelijk? Daar kom je maar op één manier achter en dat is via de blinddoektest. Wij waarschuwen je wel alvast dat de uitkomst confronterend kan zijn.

De blinddoektest

Het doel van de blinddoektest is het achterhalen hoe een bezoeker jouw website ziet. Voor jou kan de website namelijk heel duidelijk en logisch zijn. Jij weet dan ook precies alle ins en outs van je business. Maar de vraag is of iemand die nog nooit van jou gehoord heeft ook gelijk weet waar jij voor staat en wat het doel is van je website. Op het moment dat dit niet zo is verlies je de interesse van de potentiële klant en loop je op langer termijn extra inkomsten mis. Als je een blinddoektest op je website gaat uitvoeren adviseren wij dit door iemand te laten doen die niet bekend is met jouw website. Heb je deze mogelijkheid niet dan kun je het ook zelf doen. Ben je klaar voor de grote test?

Stap 1 – Beoordeel de homepage

De homepage is het eerste wat je ziet als je op een website komt. Hier krijgt de bezoeker gelijk zijn eerste indruk. Het is hierom enorm belangrijk dat het gelijk duidelijk voor hen is op wat voor een website zij terecht zijn gekomen. Op het moment dat je bezoeker zelf moet gaan zoeken naar deze informatie kun je ervan uit gaan dat je deze potentiele klant al kwijt bent. Vanaf de eerste seconde moet je al gelijk de aandacht van de bezoeker vangen. Hier zijn verschillende manieren voor waarvan wij er een paar in deze blog vertellen.

Stap 2 – Ontdek het doel van de website

De tweede stap is dat het dat je er makkelijk achter moet kunnen komen wat het doel van de website is. Is het de bedoeling dat je er iets gaat kopen of moet je als bezoeker juist worden uitgenodigd om contact op te nemen met het bedrijf. Het is namelijk belangrijk dat je de website inricht aan de hand van het doel. Als jij wilt dat bezoekers jou gaan bellen, dan moet je ervoor zorgen dat je hier de nadruk op legt in zowel het design als de content van je website.

 Stap 3 – Vind het unique selling point

De kans is groot dat jij geen monopolist bent in de branche waarin je actief bent. Maar wat je wel bent is uniek. Als je op de website kijkt, zie je dan gelijk de unique selling points van het bedrijf? Door deze duidelijk te vermelden kun je de bezoeker overtuigen waarom jij veel beter bent dan je concurrent. Ook als je denkt dat je niets unieks te bieden hebt adviseren wij om toch iets uit te lichten van wat jij aanbiedt zoals bijvoorbeeld een bepaalde service. Want voor jou is service misschien normaal, maar voor een ander kan dit weer heel bijzonder zijn. Onderschat jezelf hierin niet.

Hopelijk is je website geslaagd voor de blinddoektest. Zo niet is er nog geen reden tot paniek. Wij helpen je graag om te zorgen dat je website alsnog met vlag en wimpel slaagt. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Bron: Aartjan van Erkel