fbpx

1 september 2020  –  2 min leestijd

Hoe erg is jouw fomo?

Hoe erg is jouw fomo?

1 september 2020  –  2 min leestijd
Door: Sophie Broeders

Fomo. Het is iets wat maar weinig mensen kennen, maar waar ruim 70% van de social media gebruikers last van heeft. Grote kans dat ook jij onder deze 70% valt. Voor jou erg vervelend, voor ons als marketeers heel erg fijn. Door hier op in te spelen tijdens het creëren van content, kan je zorgen dat je betrokkenheid toeneemt en de omzet stijgt. Iets wat je natuurlijk heel graag, het liefst zo snel mogelijk, wil bereiken. Het maakt echt verschil en dát hebben wij getest. Geloof mij na het lezen van deze blog ga jij ook meer op deze nieuwe manier jouw klanten aanspreken. Wel is het natuurlijk handig om eerst te weten wat fomo eigenlijk is én hoe je dit zelf kan toepassen. Maar dat ga ik je uiteraard hieronder vertellen.

Wat is fomo?

Fomo is een afkorting voor fear of missing out. Dit kan je in het dagelijks leven ervaren wanneer je bijvoorbeeld ziet dat je vrienden iets leuks gaan doen. Onbewust krijg jij het gevoel dat jij absoluut niet mag ontbreken want anders hoor je er straks niet meer bij. Dit heeft alles te maken met onze natuurlijke behoefte om bij een groep te horen. Maar waar dit nog veel meer voorkomt is op social media. Wanneer iemand social media gebruikt, zoals Facebook of Instagram, willen zij altijd op de hoogte zijn van de nieuwste posts. Er kan namelijk elke seconde een nieuw bericht geplaatst worden en daar moet je natuurlijk wel van op de hoogte zijn. Social media gebruikers met fomo ervaren als het ware echte angst om iets te missen en daardoor buiten de groep te vallen.

Jij wil dit ook

Nu je weet wat fomo is kan je begrijpen dat het enorm in je voordeel gaat werken als jij hierop in gaat spelen. Denk bijvoorbeeld aan de presentatie van Apple waar mensen zelfs hun wekker voor zetten. Nu hoeft dit misschien niet voor jou zo extreem maar het geeft wel aan dat als jij je content goed aanpast op je doelgroep, zij niets meer van je willen missen en daardoor veel sneller iets bij je zullen aanschaffen. Je omzet zal hierdoor enorm stijgen. Want jij biedt tenslotte iets aan wat bijzonder is en waar jouw doelgroep dan ook absoluut niet zonder kan, toch? Laat ze dit dan ook zeker weten.

Stijgende resultaten

Wij zagen het zelf ook tijdens een kleine A/B test. Dit is een test waarbij je twee, in dit gevaI Facebook, advertenties online zet en elke post een andere tekst geeft die veel op elkaar lijkt. Alleen pas je net in de ene advertentie de tekst op een manier aan dat deze je doelgroep iets anders aanspreekt. Facebook zet deze onder je doelgroep uit en bekijkt welke het beste scoort en hoe je doelgroep per post reageert. In de ene post boden wij enkel iets aan, bijvoorbeeld: koop ons ebook. Bij de andere post boden wij niet alleen iets aan, maar vertelde wij ook wat de negatieve gevolgen zouden zijn als dit product niet zou worden aangeschaft. De lezer kreeg hierdoor echt het gevoel dat zij een enorme kans zouden mislopen waar een ander heel veel profijt van zou hebben. Wat bleek? De berichten waar wij inspeelde op de fomo van onze doelgroep hadden 63% beter resultaat dan de normale berichten.

Minder positief

Dat een negatieve benadering beter werkt dan een positieve benadering van je doelgroep is niet volkomen onverwachts. Uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken is namelijk naar voren gekomen dat iemand sneller een beslissing neemt om iets negatiefs te ontwijken dan om iets positiefs te bereiken. Negatieve ervaringen worden dan ook een stuk beter onthouden. Op het moment dat je jouw content uitingen voorziet van een negatief aspect, zoals het aankaarten van een groot probleem dat je doelgroep kan ervaren, zullen deze uitingen een stuk beter aanslaan dan hele positieve beloftes. Hoe dit precies in zijn werking gaat posten we binnenkort in een nieuwe blog. Die je natuurlijk niet wilt missen, behalve als je genoegen neemt met je huidige situatie en liever een dalende dan stijgende lijn in je resultaten ziet.

Wil je sneller resultaat en je content gelijk goed op orde hebben? Dan is het ook mogelijk dat wij met je meekijken tijdens een vrijblijvende online inspiratiesessie. We hebben komende week nog maar 3 plekken vrij, claim snel jouw plek😃!
Vul dit in en de eerste stap is gezet.

Even sparren?

Leen ons hoofd een half uur. In onze gratis online afspraak geven we direct inzichten waar je mee vooruit kunt.

Jij wil dit ook

Nu je weet wat fomo is kan je begrijpen dat het enorm in je voordeel gaat werken als jij hierop in gaat spelen. Denk bijvoorbeeld aan de presentatie van Apple waar mensen zelfs hun wekker voor zetten. Nu hoeft dit misschien niet voor jou zo extreem maar het geeft wel aan dat als jij je content goed aanpast op je doelgroep, zij niets meer van je willen missen en daardoor veel sneller iets bij je zullen aanschaffen. Je omzet zal hierdoor enorm stijgen. Want jij biedt tenslotte iets aan wat bijzonder is en waar jouw doelgroep dan ook absoluut niet zonder kan, toch? Laat ze dit dan ook zeker weten.

Even sparren?

Leen ons hoofd een half uur. In onze gratis online afspraak geven we direct inzichten waar je mee vooruit kunt.

Stijgende resultaten

Wij zagen het zelf ook tijdens een kleine A/B test. Dit is een test waarbij je twee, in dit gevaI Facebook, advertenties online zet en elke post een andere tekst geeft die veel op elkaar lijkt. Alleen pas je net in de ene advertentie de tekst op een manier aan dat deze je doelgroep iets anders aanspreekt. Facebook zet deze onder je doelgroep uit en bekijkt welke het beste scoort en hoe je doelgroep per post reageert. In de ene post boden wij enkel iets aan, bijvoorbeeld: koop ons ebook. Bij de andere post boden wij niet alleen iets aan, maar vertelde wij ook wat de negatieve gevolgen zouden zijn als dit product niet zou worden aangeschaft. De lezer kreeg hierdoor echt het gevoel dat zij een enorme kans zouden mislopen waar een ander heel veel profijt van zou hebben. Wat bleek? De berichten waar wij inspeelde op de fomo van onze doelgroep hadden 63% beter resultaat dan de normale berichten.

Minder positief

Dat een negatieve benadering beter werkt dan een positieve benadering van je doelgroep is niet volkomen onverwachts. Uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken is namelijk naar voren gekomen dat iemand sneller een beslissing neemt om iets negatiefs te ontwijken dan om iets positiefs te bereiken. Negatieve ervaringen worden dan ook een stuk beter onthouden. Op het moment dat je jouw content uitingen voorziet van een negatief aspect, zoals het aankaarten van een groot probleem dat je doelgroep kan ervaren, zullen deze uitingen een stuk beter aanslaan dan hele positieve beloftes. Hoe dit precies in zijn werking gaat posten we binnenkort in een nieuwe blog. Die je natuurlijk niet wilt missen, behalve als je genoegen neemt met je huidige situatie en liever een dalende dan stijgende lijn in je resultaten ziet.

Wil je sneller resultaat en je content gelijk goed op orde hebben? Dan is het ook mogelijk dat wij met je meekijken tijdens een vrijblijvende online inspiratiesessie. We hebben komende week nog maar 3 plekken vrij, claim snel jouw plek😃!
Vul dit in en de eerste stap is gezet.

Verspil geen tijd meer aan marketing die geen resultaat oplevert

Download het gratis ebook “9 vragen om tot een ijzersterke marketingstrategie te komen” omdat je er een betere marketingprofessional van wordt. Door de antwoorden op deze 9 vragen toe te passen haal jij jouw concurrentie in.

Dit boek is handig wanneer:

  • je betere resultaten wilt behalen met je online marketing
  • je je wilt onderscheiden ten opzichte van je concurrent
  • je analytische marketingkeuzes wilt maken

Verspil geen tijd meer aan marketing die geen resultaat oplevert

Download het gratis ebook “9 vragen om tot een ijzersterke marketingstrategie te komen” omdat je er een betere marketingprofessional van wordt. Door de antwoorden op deze 9 vragen toe te passen haal jij jouw concurrentie in.

Dit boek is handig wanneer:

  • je betere resultaten wilt behalen met je online marketing
  • je je wilt onderscheiden ten opzichte van je concurrent
  • je analytische marketingkeuzes wilt maken