Storytelling

Storytelling is al zo oud als de mensheid. Het is een belangrijk en sterk middel om te communiceren met je doelgroep, maar hoe ga je er zelf mee aan de slag? We vertellen je er hieronder alles over. Hiermee kun jij zélf betrokkenheid creëren bij je doelgroep!

Om te beginnen is het handig om te weten wat storytelling is. De beknopte versie is het toepassen van verhalen om betrokkenheid en verbinding te creëren en hier vervolgens je doel mee te bereiken. Verhalen helpen bij de identiteit van jouw bedrijf of organisatie. Ook kunnen verhalen helpen om mensen te motiveren en tot actie aan te zetten.

Vervolgens is het goed om te weten wat de kenmerken van een verhaal zijn. Een goed geschreven verhaal bevat namelijk een aantal kenmerken:

• Het staat op zichzelf en heeft een begin, midden en einde
• Het bevat een hoofdpersoon, een verhaallijn waarbij de hoofdpersoon een ontwikkeling doormaakt als gevolg van een dilemma, conflict of worsteling en bevat tegenstanders en medestanders
• Het brengt gebeurtenissen met elkaar in verband
• Het is authentiek
• Het is persoonlijk
• Het is prikkelend (het roept bijvoorbeeld emotie op)

Storytelling is een effectieve manier om te communiceren en te verbinden met je doelgroep, waardoor je uiteindelijk tot resultaten komt. De kracht van storytelling is dat mensen een beeld voor zich zien. Losse feiten en cijfers blijven niet hangen. Denk bijvoorbeeld eens aan de reclame van Mora, dan zie je in je hoofd meteen een beeld van Cora. Met dit voorbeeld kun je zien dat je hersenen via het visuele kanaal veel informatie verwerken.

Veel verhalen bevatten gevoel en emotie. Daarmee zet je je verhaal kracht bij die de doelgroep niet uit een platte tekst kan halen. De doelgroep denkt: Oh, dat had ik laatst ook! Of: Dat zou mij ook kunnen gebeuren. Door deze emotie op te wekken, breng je je doelgroep in beweging.

Een sterk voorbeeld
“Wie had dat gedacht? Van een TV in elke ruimte, naar nauwelijks ruimte voor je TV!” Ik denk dat iedereen deze reclame van Telfort wel herkent. Een miljonair die al zijn geld kwijt is, maar door Telfort wel nog gebruik kan maken van zijn televisie, internet en telefoon. Daarmee is dit een sterk voorbeeld van het juist inzetten van storytelling. In dit verhaal is gekozen voor één hoofdpersonage die in meerdere reclames vanuit een ander perspectief wordt bekeken.

Benieuwd hoe jij voor jouw bedrijf storytelling in kunt zetten? Wij helpen je graag op weg! Neem vrijblijvend contact met ons op.